RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
MAKRO 3
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
Tingkatan:
4 Akik
Mata Pelajaran: Kesusasteraan
Melayu
Bilangan Murid: 29/29
Genre: Prosa
Moden (Cerpen)
Tarikh: 21
Mei 2018
Masa: 7.45-8.45
Tajuk: Tema
dan Persoalan dalam cerpen Rindu Seorang Rafik
Pendekatan: Pendekatan
Berfokus
Fokus Utama: Tema
Fokus Sampingan: Persoalan
Objektif Tingkah Laku: Pada akhir mata pelajaran,
murid dapat :
i. Menyatakan definisi
plot dalam cerpen 0000000000 melalui aktiviti mix and match
ii. Menerangkan jenis
plot dalam cerpen 000000000 melalui aktiviti
Berikut merupakan link untuk pautan rancangan
pengajaran harian di atas:
https://drive.google.com/file/d/1ThFT447JUeYbIq_ntbfJRa8_WzQga3CG/view?usp=sharing
(SUMBER: NURUL SYAZWANIE BINTI AYOB)
Rancangan Pengajaran Harian
Tingkatan : 4 Sastera Mata Belerang
Mata pelajaran : Kesusasteraan
Melayu
Genre : Puisi
Bilangan pelajar : 4
Tarikh: 18 Mei 2018
Masa: 2.00 – 2.30 petang ( 30 minit)
Tajuk: Bentuk Puisi
Pendekatan :
Mengalami Menghayati.
Objektif: Pada akhir pembelajaran,
murid dapat;
i.
Membandingkan
sekurang-kurangnya tiga bentuk pelbagai jenis puisi menggunakan peta i-Think.
Berikut merupakan link untuk pautan rancangan
pengajaran harian di atas:
https://drive.google.com/file/d/1qtHxP4X6xTtO-ykUJOvW4zU5WBcBbogL/view
(SUMBER:mUHAMAD ZAKI BIN
MOHD)
RANCANGAN PENGAJARAN
HARIAN
Kelas : 4 Perdana
Mata pelajaran : Kesusasteraan Melayu.
Bilangan pelajar : 4 / 4 orang ( 4 perempuan ).
Tarikh: 30 Mei 2018.
Masa: 8.30 pagi – 9.00 pagi (
30 minit ).
Tajuk : Watak dan Perwatakan dalam
Cerpen Gulai Sembilang Untuk Abah.
Genre : Prosa Moden (
Cerpen ) .
Pendekatan : Struktural
Objektif : Pada akhir pembelajaran,
murid dapat:
1.
Menerangkan maksud watak
dan perwatakan dalam Cerpen Gulai Sembilang Untuk Abah.
2.
Menyenaraikan watak dan perwatakan
dalam Cerpen Gulai Sembilang Untuk Abah.
Berikut
merupakan link untuk pautan rancangan pengajaran harian di atas:
https://drive.google.com/file/d/1qYJk7mGepYYRnhv1qshPRpF37oJdjc3g/view
(SUMBER: NURUL SYIFAA’ BT IBRAHIM)
RANCANGAN PENGAJARAN
HARIAN (MAKRO 3)
Kelas : 4 Saujana
Mata Pelajaran : Kesusasteraan Melayu
Bilangan murid : 4
Tarikh : 23 Mei 2018
Hari : Rabu
Masa : 11.50 a.m – 12.20 p.m ( 30 minit )
Tajuk : Seloka Boros dan Jimat
Genre : PuisiTradisional
Pendekatan : Struktural
Objektif : Pada akhir pembelajaran, murid dapat :
i.
Menyenaraikan
sekurang-kurangnya lima perkara yang berkaitan dengan perkataan ‘boros’ melalui
aktiviti Lari dan Tulis.
ii.
Menjelaskan tiga
daripada lima rangkap puisi seloka Boros dan Jimat melalui aktiviti
Sampul Puisi.
iii.
Memadankan lima
rangkap seloka berserta maksud dalam seloka Boros dan Jimat melalui
lembaran kerja.
Berikut merupakan link untuk pautan rancangan
pengajaran harian di atas:
https://drive.google.com/file/d/11ajzlbrZyqyxO2CGtrNX7mO78j_U6mqx/view
(SUMBER: NURUL NASRIN BINTI ROSLAN)
RANCANGAN PENGAJARAN
HARIAN
Tingkatan : 4 Ibnu Sina
Mata pelajaran : Kesusasteraan Melayu
Bilangan murid : 25/25 (L:10/P:15)
Genre : Puisi Tradisional
(Pantun)
Tarikh : 18 Mei 2018
Masa : 9.00-9.30 ( 30
minit )
Tajuk : Tema dan persoalan
dalam pantun Resam Hidup Manusia
Pendekatan : Berfokus:
Fokus
Utama : Persoalan
Fokus
Sampingan: Tema
Objektif tingkah laku : Pada akhir pembelajaran, murid dapat:
i.
menyatakan definisi tema
dan persoalan secara tepat melalui aktiviti Round Table.
ii.
menerangkan
sekurang-kurangnya tiga pesoalan dalam pantun Resam Hidup Manusia melalui
aktiviti Read, Highlight And Write.
Berikut
merupakan link untuk pautan rancangan pengajaran harian di atas:
https://drive.google.com/file/d/16ggpOoFrjqzmzCRyHxEfvAqm-3ytSDdb/view
(SUMBER:
Tuan Nur'Ain Afiqah Binti Tuan Kamaruzani)
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
Tingkatan : 4B
Mata pelajaran: Kesusasteraan Melayu
Genre : Prosa Moden (Drama
Anna)
Bilangan murid : 30/30 (L:17/
P:13 )
Tarikh : 5 Jun 2018
Masa : 3.00 – 3.30 (30
minit)
Tajuk : Teknik Plot
dalam drama Anna
Pendekatan : Analitik
Objektif : Pada akhir
pembelajaran, murid dapat:
i.
Mneghuraikan urutan plot yang terdapat dalam drama Anna melalui
aktiviti pasangan sepadan.
ii.
Melengkap dan memadankan sekurang-kurangnya lima teknik plot
beserta definisi dan contoh berdasarkan drama Anna melalui melalui aktiviti think,
pair and share.
Berikut merupakan link untuk pautan rancangan
pengajaran harian di atas:
https://drive.google.com/file/d/1gfNM3h9Ns3eeaSDrTRi3_QD4lfaNMP1Y/view (SUMBER:
SITI NURAMIRAH BINTI ABDUL RAHMAN)
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN KESUSASTERAAN MELAYU
TINGKATAN 4
Tingkatan: 4 Orkid
Matapelajaran: Kesusasteraan Melayu
Genre: Drama Anna
Bil. Murid:
(L: 4 , P: 7 )
Masa: 11.00 pagi – 11.30 tengah hari (30 minit)
Hari/ Tarikh: 22 Mei 2018
Tajuk: Nilai kemanusiaan dan pengajaran dalam
drama Anna.
Pendekatan: Global
Objektif: Pada akhir pengajaran murid dapat:
i.
Menghuraikan
sekurang-kurangnya lima nilai kemanusiaan yang terdapat dalam drama melalui
teknik penerangan.
ii.
Membina empat daripada
enam pengajaran berdasarkan perkaitan dengan nilai kemanusiaan yang terdapat
dalam drama Anna melalui aktiviti Awak Kenal Saya?.
Berikut merupakan link untuk pautan rancangan
pengajaran harian di atas:
https://drive.google.com/file/d/15KcQC-9AfBg2YUR5BWedscG_JM_EqJCN/view
(SUMBER: EMYLIA BAKRIE
)
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN KESUSASTERAAN MELAYU
Tingkatan: Empat Cekal
Mata pelajaran: Kesusasteraan Melayu
Genre: Prosa Moden (Drama)
Bilangan pelajar: 5 orang (L: 1 /P: 4)
Tarikh: 18/05/2018 (Jumaat)
Masa:2.00 petang – 2.30 petang (30 minit)
Tajuk: Latar dalam drama Anna
Pendekatan: Analitikal
Objektif: Pada akhir pembelajaran murid dapat:
i.
Menyatakan definisi latar
melalui aktiviti soal jawab.
ii.
Menyenaraikan
sekurang-kurangnya tiga latar tempat, latar masa dan latar masyarakat dalam
drama Anna dengan tepat melalui aktiviti suai dan padan.
iii.
Menjelaskan kesesuaian
latar dengan peristiwa dalam drama Anna melalui lembaran kerja.
Berikut merupakan link untuk pautan rancangan
pengajaran harian di atas:
https://drive.google.com/file/d/1sJ6MpWl_YHWhXZQ0ZoDEjZR17fgb_UkS/view
(SUMBER: ZAINAB
BINTI ABDULLOH)
Tiada ulasan:
Catat Ulasan