RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN MAKRO 3

 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN

MAKRO 3

 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN

 

Tingkatan:                              4 Akik

Mata Pelajaran:                       Kesusasteraan Melayu

Bilangan Murid:                      29/29

Genre:                                     Prosa Moden (Cerpen)

Tarikh:                                     21 Mei 2018

Masa:                                       7.45-8.45

Tajuk:                                      Tema dan Persoalan dalam cerpen Rindu Seorang Rafik

Pendekatan:                            Pendekatan Berfokus

Fokus Utama:                          Tema

Fokus Sampingan:                   Persoalan

 

Objektif Tingkah Laku: Pada akhir mata pelajaran, murid dapat :

i. Menyatakan definisi plot dalam cerpen 0000000000 melalui aktiviti mix and match

ii. Menerangkan jenis plot dalam cerpen 000000000 melalui aktiviti

 

Berikut merupakan link untuk pautan rancangan pengajaran harian di atas:

https://drive.google.com/file/d/1ThFT447JUeYbIq_ntbfJRa8_WzQga3CG/view?usp=sharing

(SUMBER: NURUL SYAZWANIE BINTI AYOB)

 

 

Rancangan Pengajaran Harian

 

Tingkatan :  4 Sastera Mata Belerang

Mata pelajaran : Kesusasteraan Melayu

Genre : Puisi 

Bilangan pelajar : 4

Tarikh: 18 Mei 2018

Masa: 2.00 – 2.30 petang ( 30 minit)

Tajuk:  Bentuk Puisi

Pendekatan : Mengalami Menghayati.

Objektif: Pada akhir pembelajaran, murid dapat;

                                i.            Membandingkan sekurang-kurangnya tiga bentuk pelbagai jenis puisi menggunakan peta i-Think.

Berikut merupakan link untuk pautan rancangan pengajaran harian di atas:

https://drive.google.com/file/d/1qtHxP4X6xTtO-ykUJOvW4zU5WBcBbogL/view

(SUMBER:mUHAMAD ZAKI BIN MOHD)

 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN 

 

Kelas : 4 Perdana

Mata pelajaran : Kesusasteraan Melayu.

Bilangan pelajar : 4 / 4 orang ( 4 perempuan ).

Tarikh:  30 Mei 2018.

Masa: 8.30 pagi – 9.00 pagi ( 30 minit ).

Tajuk : Watak dan Perwatakan dalam Cerpen Gulai Sembilang Untuk Abah.

Genre : Prosa Moden  ( Cerpen ) .

Pendekatan : Struktural

Objektif : Pada akhir pembelajaran, murid dapat:

1.      Menerangkan maksud watak dan perwatakan dalam Cerpen Gulai Sembilang Untuk Abah.

2.      Menyenaraikan watak dan perwatakan dalam Cerpen Gulai Sembilang Untuk Abah. 


Berikut merupakan link untuk pautan rancangan pengajaran harian di atas:

https://drive.google.com/file/d/1qYJk7mGepYYRnhv1qshPRpF37oJdjc3g/view

 (SUMBER: NURUL SYIFAA’ BT IBRAHIM)

 

 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN (MAKRO 3)

 

Kelas : 4 Saujana

Mata Pelajaran : Kesusasteraan Melayu

Bilangan murid : 4

Tarikh : 23 Mei 2018

Hari : Rabu

Masa : 11.50 a.m – 12.20 p.m ( 30 minit )

Tajuk : Seloka Boros dan Jimat

Genre : PuisiTradisional

Pendekatan : Struktural 

Objektif : Pada akhir pembelajaran, murid dapat :

i.            Menyenaraikan sekurang-kurangnya lima perkara yang berkaitan dengan perkataan ‘boros’ melalui aktiviti Lari dan Tulis. 

ii.            Menjelaskan tiga daripada lima rangkap puisi seloka Boros dan Jimat melalui aktiviti Sampul Puisi.

iii.            Memadankan lima rangkap seloka berserta maksud dalam seloka Boros dan Jimat melalui lembaran kerja.

 

Berikut merupakan link untuk pautan rancangan pengajaran harian di atas:

https://drive.google.com/file/d/11ajzlbrZyqyxO2CGtrNX7mO78j_U6mqx/view

(SUMBER: NURUL NASRIN BINTI ROSLAN)

 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN

Tingkatan                    : 4 Ibnu Sina

Mata pelajaran             : Kesusasteraan Melayu

Bilangan murid           : 25/25 (L:10/P:15)

Genre                          : Puisi Tradisional (Pantun)

Tarikh                          : 18 Mei 2018

Masa                            : 9.00-9.30 ( 30 minit )

Tajuk                           : Tema dan persoalan dalam pantun Resam Hidup Manusia

Pendekatan                 : Berfokus:

                                      Fokus Utama       : Persoalan

  Fokus Sampingan: Tema

Objektif tingkah laku  : Pada akhir pembelajaran, murid dapat:

i.            menyatakan definisi tema dan persoalan secara tepat melalui aktiviti Round Table.

ii.            menerangkan sekurang-kurangnya tiga pesoalan dalam pantun Resam Hidup Manusia melalui aktiviti Read, Highlight And Write.

 

Berikut merupakan link untuk pautan rancangan pengajaran harian di atas:

https://drive.google.com/file/d/16ggpOoFrjqzmzCRyHxEfvAqm-3ytSDdb/view

(SUMBER: Tuan Nur'Ain Afiqah Binti Tuan Kamaruzani)

 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN

 

Tingkatan :  4B

Mata pelajaran: Kesusasteraan Melayu

Genre : Prosa Moden (Drama Anna)  

Bilangan murid : 30/30  (L:17/ P:13 ) 

Tarikh : 5 Jun 2018

Masa : 3.00 – 3.30 (30 minit) 

Tajuk :  Teknik Plot dalam drama Anna 

Pendekatan : Analitik

Objektif : Pada akhir pembelajaran, murid dapat:

i.            Mneghuraikan urutan plot yang terdapat dalam drama Anna melalui aktiviti pasangan sepadan.

ii.            Melengkap dan memadankan sekurang-kurangnya lima teknik plot beserta definisi dan contoh berdasarkan drama Anna melalui melalui aktiviti think, pair and share. 

 

Berikut merupakan link untuk pautan rancangan pengajaran harian di atas:

https://drive.google.com/file/d/1gfNM3h9Ns3eeaSDrTRi3_QD4lfaNMP1Y/view (SUMBER: SITI NURAMIRAH BINTI ABDUL RAHMAN)

 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN KESUSASTERAAN MELAYU TINGKATAN 4

 

Tingkatan: 4 Orkid

Matapelajaran: Kesusasteraan Melayu

Genre: Drama Anna

Bil. Murid:         (L:  4   , P: 7   )

Masa: 11.00 pagi – 11.30 tengah hari (30 minit)

Hari/ Tarikh: 22 Mei 2018

Tajuk: Nilai kemanusiaan dan pengajaran dalam drama Anna.

Pendekatan: Global

Objektif: Pada akhir pengajaran murid dapat:

i.            Menghuraikan sekurang-kurangnya lima nilai kemanusiaan yang terdapat dalam drama melalui teknik penerangan.

ii.            Membina empat daripada enam pengajaran berdasarkan perkaitan dengan nilai kemanusiaan yang terdapat dalam drama Anna melalui aktiviti Awak Kenal Saya?.

 

Berikut merupakan link untuk pautan rancangan pengajaran harian di atas:

https://drive.google.com/file/d/15KcQC-9AfBg2YUR5BWedscG_JM_EqJCN/view

(SUMBER: EMYLIA BAKRIE )

 

 

 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN KESUSASTERAAN MELAYU

 

Tingkatan: Empat Cekal

Mata pelajaran: Kesusasteraan Melayu

Genre: Prosa Moden (Drama)

Bilangan pelajar:  5 orang (L: 1 /P: 4)

Tarikh: 18/05/2018 (Jumaat)

Masa:2.00 petang – 2.30 petang (30  minit)

Tajuk: Latar dalam drama Anna

Pendekatan: Analitikal 

Objektif: Pada akhir pembelajaran murid dapat:

i.            Menyatakan definisi latar melalui aktiviti soal jawab.

ii.            Menyenaraikan sekurang-kurangnya tiga latar tempat, latar masa dan latar masyarakat dalam drama Anna dengan tepat melalui aktiviti suai dan padan. 

iii.            Menjelaskan kesesuaian latar dengan peristiwa dalam drama Anna melalui lembaran kerja.

 

Berikut merupakan link untuk pautan rancangan pengajaran harian di atas:

https://drive.google.com/file/d/1sJ6MpWl_YHWhXZQ0ZoDEjZR17fgb_UkS/view

(SUMBER: ZAINAB BINTI ABDULLOH)

 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

  BIODATA     NORDIANA BINTI HAMZAH Pensyarah, Fakulti Bahasa dan Komunikasi, Universiti Pendidikan Sultan Idris, Tanjung Ma...