RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
MAKRO 2
RANCANGAN
PENGAJARAN HARIAN
Tingkatan : 4 Akik
Mata
Pelajaran :
Kesusasteraan Melayu
Bilangan
Murid : 29/29
Genre
:
Prosa Moden (Cerpen)
Tarikh :9 April
2018
Masa
:
7.45-8.45
Tajuk
:
Tema dan Persoalan dalam cerpen Rindu Seorang Rafik
Pendekatan
: Pendekatan
Berfokus
Fokus Utama: Tema
Fokus Sampingan: Persoalan
Objektif
Tingkah Laku : Pada akhir mata pelajaran,
murid dapat :
i.
mengenal
pasti tema dalam karya melalui aktiviti berkumpulan
ii.
mengenal
pasti persoalan dalam karya melalui
aktiviti perbincangan
Berikut merupakan link untuk pautan rancangan
pengajaran harian di atas:
https://drive.google.com/file/d/1Cs3XRYyFyBBytBKaukRnZa3Kmb9y6WvQ/view?usp=sharing
(SUMBER: NURUL SYAZWANIE BINTI AYOB)
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
Tingkatan : 4 WIRA
Mata pelajaran: Kesusasteraan Melayu
Genre : Puisi Tradisional
Bilangan pelajar : 38 Orang
Tarikh: 5 April 2018
Masa: 10.10 – 10.45 pagi ( 35 minit)
Tajuk: Bentuk Puisi
Pendekatan :
Mengalami Menghayati
Objektif: Pada akhir pembelajaran,
murid dapat,;
i.
Mengetahui
sekurang-kurangnya empat bentuk puisi dalam karya melalui teknik Pokok Berirama Bentuk Puisi (POKSI).
ii.
Membandingkan
sekurang-kurangnya dua bentuk jenis puisi yang dikaji melalui teknik Kerusi
Panas.
Berikut merupakan link untuk pautan rancangan
pengajaran harian di atas:
https://drive.google.com/file/d/1Wi2ZKfehIXhoS74Vce0hb2KTJ0g8LTcx/view
(SUMBER:mUHAMAD ZAKI BIN
MOHD)
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
Kelas: 4 Perdana
Mata pelajaran: Kesusasteraan Melayu.
Bilangan pelajar: 30 / 30 orang ( 15 lelaki, 15 perempuan
).
Tarikh: 22 Mei 2018.
Masa: 9.20 pagi - 10.20
pagi ( 80 minit ).
Tajuk: Gaya
bahasa dalam Pantun Nilai Insan ( Pantun Enam Kerat ) dan Pantun Kasih Jualan (
Pantun Empat Kerat)
Genre: Puisi Tradisional (
Pantun ) .
Pendekatan: Struktural
Objektif: Pada akhir pembelajaran,
murid dapat:
i.
Menerangkan
maksud gaya bahasa dan jenis- jenis gaya bahasa secara jelas di dalam aktiviti
Kotak Muzik.
ii.
Mengenal
pasti gaya bahasa yang digaris dalam Pantun Nilai Insan dalam aktiviti Kad
Minda.
iii.
Menjawab
dengan betul soalan tentang gaya bahasa dalam Pantun Kasih Jualan melalui
kertas lembaran kerja
iv.
aktiviti
Teka Bijak.
Berikut merupakan link untuk pautan rancangan
pengajaran harian di atas:
https://drive.google.com/file/d/1ooFCbLF-TdZsZuhDEfP_AcT0T7RIhyDW/view
(SUMBER: NURUL
SYIFAA’ BT IBRAHIM)
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
(MAKRO 2)
Kelas : 4 Fatonah
Mata Pelajaran : Kesusasteraan
Melayu
Bilangan murid : 20 / 25
Tarikh : 18 April 2018
Hari : Rabu
Masa : 11.50 a.m –
12.20 p.m ( 30 minit )
Tajuk : Nilai
Kemanusiaan dan Pengajaran dalam Drama Anna
Genre : Prosa moden
(Drama)
Pendekatan : Analitikal
Objektif : Pada akhir
pembelajaran, murid dapat :
i.
Memadankan lima pengajaran beserta dialog yang
terdapat dalam peristiwa drama Anna
melalui lembaran kerja.
ii. Menjelaskan
sekurang-kurangnya lima nilai kemanusiaan dan pengajaran yang terdapat dalam
drama Anna melalui teknik ‘E-FODIALOG’.
iii. Menjelaskan
hubungkait antara nilai kemanusiaan dengan pengajaran dalam drama Anna melalui
teknik soal jawab.
Berikut merupakan link untuk pautan rancangan
pengajaran harian di atas:
https://drive.google.com/file/d/1lN7p4u9US2VAesdk_hM_SVh3JxFxXfqs/view
(SUMBER: NURUL NASRIN BINTI ROSLAN)
`Rancangan Pengajaran Harian
Tingkatan: 4 Ehsan
Mata pelajaran: Kesusasteraan Melayu
Genre: Prosa Moden (Drama)
Bilangan pelajar: 26/29 (L: 12 / P: 14)
Tarikh: 12 April 2018
Hari: Khamis
Masa: 1.00 pm – 1.30 pm
Tajuk: Watak dan perwatakan drama Anna.
Pendekatan: Struktural
Objektif: Pada akhir pembelajaran, murid dapat:
i.
menjelaskan sekurang-kurangnya
tiga sifat luaran dan sifat dalaman watak.yang terdapat dalam drama “Anna”
dengan tepat melalui teknik gabung laung (Chunking dan Shout Out).
ii.
Menyatakan
sekurang-kurangnya tiga persamaan dan perbezaan watak yang terdapat dalam drama
“Anna’ melalui teknik teater pembaca.
Berikut merupakan link untuk pautan rancangan
pengajaran harian di atas:
https://drive.google.com/file/d/1mLIPWv-Ch2I1MdFIjJx_YOZiYzDX5JAv/view
(SUMBER: MUHAMAD
ANWAR BIN MOHD FADZIL)
RANCANGAN PENGAJARAN
HARIAN
Tingkatan : 4 Ibnu Batutta
Mata pelajaran : Kesusasteraan Melayu
Bilangan murid : 33/33 (L:12/P:21)
Genre : Drama (Anna)
Tarikh : 10 April 2018
Masa : 1.10 -1.40 ( 30 minit )
Tajuk : Pot dalam drama Anna
Pendekatan : Global
Objektif tingkah laku : Pada akhir pembelajaran, murid dapat:
i.
melengkapkan
sekurang-kurangnya tiga rajah binaan plot dalam drama Anna menggunakan “puzzle
pintar” melalui teknik rami.
ii.
menghuraikan teknik imbas
kembali, imbas muka, saspens dan kejutan secara tepat dalam drama Anna
melalui peta i-think berdasarkan aktiviti “lakonan kita”.
Berikut merupakan link untuk pautan rancangan
pengajaran harian di atas:
https://drive.google.com/file/d/1aiLcXo0MBOqzmHncsJgznxni6VmoboOw/view
(SUMBER: Tuan Nur'Ain Afiqah Binti
Tuan Kamaruzani)
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
Tingkatan : 4B
Mata pelajaran: Kesusasteraan Melayu
Genre : Puisi Tradisional
(Pantun Nilai Insan)
Bilangan murid : 30/30 (L:17/
P:13 )
Tarikh : 13 April 2018
Masa : 8.50 – 9.20 (30
minit)
Tajuk : Gaya Bahasa
dalam Puisi Tradisional
Pendekatan : Struktural
Objektif : Pada akhir
pembelajaran, murid dapat:
i.
Melengkap dan memadankan sekurang-kurangnya lapan gaya bahasa yang
terdapat dalam puisi Nilai Insan melalui aktiviti berkumpulan menggunakan Poket
Mahjung Doraemon.
ii.
Menghuraikan unsur bahasa dengan tepat dalam Puisi Nilai
Insan melalui pembentangan berdasarkan aktiviti main peranan.
Berikut merupakan link untuk pautan rancangan
pengajaran harian di atas:
https://drive.google.com/file/d/1EI1nJK_4a_pbsY3LSLv9Nw22XGk7Kuhw/view
(SUMBER: SITI NURAMIRAH BINTI ABDUL
RAHMAN)
Rancangan Pengajaran Harian
Tingkatan : 4 Cempaka
Mata Pelajaran:
Kesusasteraan Melayu
Genre: Drama
Bilangan Pelajar : 30/30
(L:15/ P: 15)
Tarikh: 12
april 2018 Hari: khamis
Masa : 30minit
Tajuk : watak dan
perwatakan dalam drama Anna
Pendekatan:
mengalami-menghayati
Objektif: Pada akhir
pembelajaran, murid dapat:
i.
Menyenaraikan
sekurang-kurangnya dua daripada empat sifat luaran dan dalaman watak melalui
teknik “cube watak”
ii.
Menyatakan
sekurang-kurangnya dua daripada empat persamaan dan perbezaan watak dalam
drama melalui teknik “gallery walk”
Berikut merupakan link untuk pautan rancangan
pengajaran harian di atas:
https://drive.google.com/file/d/1bxYsaQOhIu6lCpNIF7xjTWQA5v2gZsCC/view
(SUMBER: syahira)
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN KESUSASTERAAN MELAYU
TINGKATAN 4
Tingkatan: 4A5
Matapelajaran: Kesusasteraan Melayu
Genre :Cerpen Air Mata Dalang ( Antologi
Teks Kubentang Sehelai Peta)
Bil. Murid: (L:
4 , P: 7 )
Masa: 1.00 tengahari – 1.30 tengah hari (30
minit)
Hari/ Tarikh: 9 April 2018
Tajuk: Plot dalam cerpen Air Mata Dalang
.
Pendekatan: Analitikal
Objektif: Pada akhir pengajaran murid dapat:
i. menyatakan definisi teknik plot yang terdapat
dalam cerpen Air Mata Dalang melalui teknik penerangan dan soal jawab
ii. menghuraikan lima teknik plot berserta
contoh yang terdapat dalam cerpen Air Mata Dalang melalui teknik Roda
Bedah Buku.
Berikut merupakan link untuk pautan rancangan
pengajaran harian di atas:
https://drive.google.com/file/d/1f0wHN2sxYtnssaYi-ql53dFdJKI-_Nko/view
(SUMBER: EMYLIA
BAKRIE)
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN KESUSASTERAAN MELAYU
Tingkatan: Empat K
Mata pelajaran: Kesusasteraan Melayu
Genre: Prosa Moden (Drama)
Bilangan pelajar: 25 orang (L:10/ P:15)
Tarikh: 10/04/2018 (Rabu)
Masa: 12.30 tengah hari-1.20 tengah hari (40 minit)
Tajuk: Nilai dan Pengajaran dalam drama Anna
Pendekatan: Berfokus
Objektif: Pada akhir pembelajaran murid dapat:
- Menyatakan
pengajaran dalam drama Anna dengan tepat melalui aktiviti Dadu Beracun.
- Menghuraikan
pengajaran dalam drama Anna dengan contoh yang sesuai melalui aktiviti Gallery
Walk.
- Menjelaskan
sekurang-kurangnya tiga pengajaran dalam drama Anna melalui permainan
Pilih dan Ambil.
Berikut merupakan link untuk pautan rancangan pengajaran
harian di atas:
https://drive.google.com/file/d/1ElpBuhSHR_ulRdO1tOUasdRKhkopf_wN/view
(SUMBER: ZAINAB
BINTI ABDULLOH)
Tiada ulasan:
Catat Ulasan