RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN MAKRO 2

 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN

MAKRO 2

 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN

Tingkatan                                 : 4 Akik

Mata Pelajaran                         : Kesusasteraan Melayu

Bilangan Murid                        : 29/29

Genre                                       : Prosa Moden (Cerpen)

Tarikh                                      :9 April 2018

Masa                                        : 7.45-8.45

Tajuk                                       : Tema dan Persoalan dalam cerpen Rindu Seorang Rafik

Pendekatan                              : Pendekatan Berfokus

                                                  Fokus Utama: Tema

                                                  Fokus Sampingan: Persoalan

Objektif Tingkah Laku : Pada akhir mata pelajaran, murid dapat :

                                                                                                        i.            mengenal pasti tema dalam karya melalui aktiviti berkumpulan

                                                                                                      ii.            mengenal pasti persoalan dalam karya  melalui aktiviti perbincangan

 

Berikut merupakan link untuk pautan rancangan pengajaran harian di atas:

https://drive.google.com/file/d/1Cs3XRYyFyBBytBKaukRnZa3Kmb9y6WvQ/view?usp=sharing

(SUMBER: NURUL SYAZWANIE BINTI AYOB)

 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN

Tingkatan :  4 WIRA

Mata pelajaran: Kesusasteraan Melayu

Genre : Puisi Tradisional 

Bilangan pelajar : 38 Orang

Tarikh: 5 April 2018

Masa: 10.10 – 10.45 pagi ( 35 minit)

Tajuk: Bentuk Puisi

Pendekatan : Mengalami Menghayati

 

Objektif: Pada akhir pembelajaran, murid dapat,;

                                i.            Mengetahui sekurang-kurangnya empat bentuk puisi dalam karya melalui teknik Pokok Berirama Bentuk Puisi (POKSI).

                              ii.            Membandingkan sekurang-kurangnya dua bentuk jenis puisi yang dikaji melalui teknik Kerusi Panas.

 

Berikut merupakan link untuk pautan rancangan pengajaran harian di atas:

https://drive.google.com/file/d/1Wi2ZKfehIXhoS74Vce0hb2KTJ0g8LTcx/view

(SUMBER:mUHAMAD ZAKI BIN MOHD)

 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN

 

Kelas:                          4 Perdana

Mata pelajaran:            Kesusasteraan Melayu.

Bilangan pelajar:         30 / 30 orang ( 15 lelaki, 15 perempuan ).

Tarikh:                         22 Mei 2018.

Masa:                           9.20 pagi - 10.20 pagi ( 80 minit ).

Tajuk:                          Gaya bahasa dalam Pantun Nilai Insan ( Pantun Enam Kerat ) dan Pantun Kasih Jualan ( Pantun Empat Kerat)

Genre:                         Puisi Tradisional ( Pantun ) .

Pendekatan:                Struktural

Objektif:                      Pada akhir pembelajaran, murid dapat:

 

                       i.            Menerangkan maksud gaya bahasa dan jenis- jenis gaya bahasa secara jelas di dalam aktiviti Kotak Muzik.

                     ii.            Mengenal pasti gaya bahasa yang digaris dalam Pantun Nilai Insan dalam aktiviti Kad Minda.

                   iii.            Menjawab dengan betul soalan tentang gaya bahasa dalam Pantun Kasih Jualan melalui kertas lembaran kerja

                   iv.            aktiviti Teka Bijak.

 

Berikut merupakan link untuk pautan rancangan pengajaran harian di atas:

https://drive.google.com/file/d/1ooFCbLF-TdZsZuhDEfP_AcT0T7RIhyDW/view

(SUMBER: NURUL SYIFAA’ BT IBRAHIM)

 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN (MAKRO 2)

 

Kelas : 4 Fatonah      

Mata Pelajaran : Kesusasteraan Melayu

Bilangan murid : 20 / 25

Tarikh : 18 April 2018

Hari : Rabu

Masa : 11.50 a.m – 12.20 p.m ( 30 minit )

Tajuk : Nilai Kemanusiaan dan Pengajaran dalam Drama Anna

Genre : Prosa moden (Drama)

Pendekatan : Analitikal

Objektif : Pada akhir pembelajaran, murid dapat :

i.        Memadankan lima pengajaran beserta dialog yang terdapat dalam peristiwa drama Anna melalui lembaran kerja.

ii.      Menjelaskan sekurang-kurangnya lima nilai kemanusiaan dan pengajaran yang terdapat dalam drama Anna melalui teknik ‘E-FODIALOG’.

iii.    Menjelaskan hubungkait antara nilai kemanusiaan dengan pengajaran dalam drama Anna melalui teknik soal jawab.

Berikut merupakan link untuk pautan rancangan pengajaran harian di atas:

https://drive.google.com/file/d/1lN7p4u9US2VAesdk_hM_SVh3JxFxXfqs/view

 (SUMBER: NURUL NASRIN BINTI ROSLAN)

 

 

`Rancangan Pengajaran Harian

 

Tingkatan: 4 Ehsan

Mata pelajaran: Kesusasteraan Melayu

Genre: Prosa Moden (Drama)

Bilangan pelajar: 26/29 (L: 12 / P: 14)

Tarikh: 12 April 2018

Hari: Khamis

Masa: 1.00 pm – 1.30 pm

Tajuk: Watak dan perwatakan drama Anna.

Pendekatan: Struktural

Objektif: Pada akhir pembelajaran, murid dapat:

           i.            menjelaskan sekurang-kurangnya tiga sifat luaran dan sifat dalaman watak.yang terdapat dalam drama “Anna” dengan tepat melalui teknik gabung laung (Chunking dan Shout Out).

         ii.            Menyatakan sekurang-kurangnya tiga persamaan dan perbezaan watak yang terdapat dalam drama “Anna’ melalui teknik teater pembaca.

 

Berikut merupakan link untuk pautan rancangan pengajaran harian di atas:

https://drive.google.com/file/d/1mLIPWv-Ch2I1MdFIjJx_YOZiYzDX5JAv/view

 (SUMBER: MUHAMAD ANWAR BIN MOHD FADZIL)

 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN

Tingkatan        : 4 Ibnu Batutta

Mata pelajaran             : Kesusasteraan Melayu

Bilangan murid           : 33/33 (L:12/P:21)

Genre  : Drama (Anna)

Tarikh  : 10 April 2018

Masa    : 1.10 -1.40 ( 30 minit )

Tajuk   : Pot dalam drama Anna

Pendekatan     : Global

Objektif tingkah laku  : Pada akhir pembelajaran, murid dapat:

           i.            melengkapkan sekurang-kurangnya tiga rajah binaan plot dalam drama Anna menggunakan “puzzle pintar” melalui teknik rami.

         ii.            menghuraikan teknik imbas kembali, imbas muka, saspens dan kejutan secara tepat dalam drama Anna melalui peta i-think berdasarkan aktiviti “lakonan kita”.

 

Berikut merupakan link untuk pautan rancangan pengajaran harian di atas:

https://drive.google.com/file/d/1aiLcXo0MBOqzmHncsJgznxni6VmoboOw/view

 (SUMBER: Tuan Nur'Ain Afiqah Binti Tuan Kamaruzani)

 

 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN

 

Tingkatan :  4B

Mata pelajaran: Kesusasteraan Melayu

Genre : Puisi Tradisional (Pantun Nilai Insan)  

Bilangan murid : 30/30  (L:17/ P:13 ) 

Tarikh : 13 April 2018

Masa : 8.50 – 9.20 (30 minit) 

Tajuk :  Gaya Bahasa dalam Puisi Tradisional 

Pendekatan : Struktural

Objektif : Pada akhir pembelajaran, murid dapat:

i.            Melengkap dan memadankan sekurang-kurangnya lapan gaya bahasa yang terdapat dalam puisi Nilai Insan melalui aktiviti berkumpulan menggunakan Poket Mahjung Doraemon.

ii.            Menghuraikan unsur bahasa dengan tepat dalam Puisi  Nilai Insan melalui pembentangan berdasarkan aktiviti main peranan.

 

 

Berikut merupakan link untuk pautan rancangan pengajaran harian di atas:

https://drive.google.com/file/d/1EI1nJK_4a_pbsY3LSLv9Nw22XGk7Kuhw/view

 (SUMBER: SITI NURAMIRAH BINTI ABDUL RAHMAN)

Rancangan Pengajaran Harian

 

 

Tingkatan : 4 Cempaka

Mata Pelajaran: Kesusasteraan Melayu

Genre: Drama

Bilangan Pelajar : 30/30 (L:15/ P: 15)

Tarikh:    12 april 2018  Hari: khamis

Masa : 30minit

Tajuk : watak dan perwatakan dalam drama Anna

Pendekatan: mengalami-menghayati

Objektif: Pada akhir pembelajaran, murid dapat:

 

        i.            Menyenaraikan sekurang-kurangnya dua daripada empat sifat luaran dan dalaman watak melalui teknik “cube watak” 

      ii.            Menyatakan sekurang-kurangnya dua daripada empat  persamaan dan perbezaan watak dalam drama melalui teknik  “gallery walk”

 

Berikut merupakan link untuk pautan rancangan pengajaran harian di atas:

https://drive.google.com/file/d/1bxYsaQOhIu6lCpNIF7xjTWQA5v2gZsCC/view

 (SUMBER: syahira)

 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN KESUSASTERAAN MELAYU TINGKATAN 4

 

Tingkatan: 4A5

Matapelajaran: Kesusasteraan Melayu

Genre :Cerpen Air Mata Dalang ( Antologi Teks Kubentang Sehelai Peta)

Bil. Murid:         (L: 4  , P: 7   )

Masa: 1.00 tengahari – 1.30 tengah hari (30 minit)

Hari/ Tarikh: 9 April 2018

Tajuk: Plot dalam cerpen Air Mata Dalang .

Pendekatan: Analitikal

Objektif: Pada akhir pengajaran murid dapat:

i. menyatakan definisi teknik plot yang terdapat dalam cerpen Air Mata Dalang melalui teknik penerangan dan soal jawab

ii. menghuraikan lima teknik plot berserta contoh yang terdapat dalam cerpen Air Mata Dalang melalui teknik Roda Bedah Buku.

Berikut merupakan link untuk pautan rancangan pengajaran harian di atas:

https://drive.google.com/file/d/1f0wHN2sxYtnssaYi-ql53dFdJKI-_Nko/view

(SUMBER: EMYLIA BAKRIE)

 

 RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN KESUSASTERAAN MELAYU

 

Tingkatan: Empat K

Mata pelajaran: Kesusasteraan Melayu

Genre: Prosa Moden (Drama)

Bilangan pelajar: 25 orang (L:10/ P:15)

Tarikh: 10/04/2018 (Rabu)

Masa: 12.30 tengah hari-1.20 tengah hari (40 minit)

Tajuk: Nilai dan Pengajaran dalam drama Anna

Pendekatan: Berfokus

Objektif: Pada akhir pembelajaran murid dapat:

  1. Menyatakan pengajaran dalam drama Anna dengan tepat melalui aktiviti Dadu Beracun.
  2. Menghuraikan pengajaran dalam drama Anna dengan contoh yang sesuai melalui aktiviti Gallery Walk.
  3. Menjelaskan sekurang-kurangnya tiga pengajaran dalam drama Anna melalui permainan Pilih dan Ambil.

 

Berikut merupakan link untuk pautan rancangan pengajaran harian di atas:

https://drive.google.com/file/d/1ElpBuhSHR_ulRdO1tOUasdRKhkopf_wN/view

(SUMBER: ZAINAB BINTI ABDULLOH)

 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

  BIODATA     NORDIANA BINTI HAMZAH Pensyarah, Fakulti Bahasa dan Komunikasi, Universiti Pendidikan Sultan Idris, Tanjung Ma...