RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
MAKRO 1
RANCANGAN
PENGAJARAN HARIAN
Tingkatan : 4 Akik
Mata
Pelajaran :
Kesusasteraan Melayu
Bilangan
Murid : 29/29
Genre
: Prosa
Moden (Cerpen)
Tarikh : 9 April
2018
Masa
:
7.45-8.45
Tajuk
:
Definisi tema dan persoalan secara umum
Pendekatan
: Pendekatan
Analitik
Objektif
Tingkah Laku : Pada akhir mata pelajaran,
murid dapat :
i.
menerangkan
definisi tema dalam aktiviti perbincangan.
ii.
menyatakan
dedinisi persoalan dalam aktiviti soal jawab
Berikut merupakan link untuk pautan rancangan
pengajaran harian di atas:
https://drive.google.com/file/d/1lPM9GJUtQ9XiQ8SSMEFFY__5X4sRvIiY/view?usp=sharing
(SUMBER: NURUL SYAZWANIE BINTI AYOB)
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
Tingkatan : 4 WIRA
Mata pelajaran: Kesusasteraan Melayu
Genre : Puisi Tradisional
Bilangan pelajar : 38 Orang
Tarikh: 4 April 2018
Masa: 7.30 – 8.10 pagi ( 40 minit)
Tajuk: Bentuk Puisi
Pendekatan :
Mengalami Menghayati
Objektif: Pada akhir pembelajaran,
murid dapat,;
i.
Menerangkan
sekurang-kurangnya empat bentuk puisi dalam karya melalui teknik Soal Jawab dan Penerangan.
ii.
Membandingkan
sekurang-kurangnya dua bentuk jenis puisi yang dikaji melalui teknik Tenun Bentuk Puisi.
Berikut merupakan link untuk pautan rancangan
pengajaran harian di atas:
https://drive.google.com/file/d/1OCH_-RlcBmwO_rv0VQBqIdg3rr49NgXc/view
(SUMBER:mUHAMAD ZAKI BIN
MOHD)
RANCANGAN
PENGAJARAN HARIAN 1
Kelas
:
4 Fatonah
Mata
Pelajaran : Kesusasteraan Melayu
Bilangan
murid : 25 / 25
Tarikh
: 11 April 2018
Hari
: Rabu
Masa
: 11.50 – 12.20 pm ( 30 minit )
Tajuk
: Nilai Kemanusiaan dan Pengajaran dalam Drama Anna
Genre
: Prosa moden (Drama)
Pendekatan
: Analitikal
Objektif
: Pada akhir pembelajaran, murid dapat :
i.
Menyenaraikan sekurang-kurangnya lima
nilai kemanusiaan dalam drama Anna
melalui peta I-Think (peta buih).
ii. Menjelaskan
tiga daripada enam pengajaran berdasarkan nilai kemanusiaan yang terdapat dalam
drama Anna melalui aktiviti Kad Puzzle.
Berikut merupakan link untuk
pautan rancangan pengajaran harian di atas:
https://drive.google.com/file/d/1tfmcJPF6S3VK2WftSkZ3lmf6RNUj5hqA/view
(SUMBER: NURUL
NASRIN BINTI ROSLAN)
`Rancangan Pengajaran Harian
Tingkatan: 4 Ehsan
Mata pelajaran: Kesusasteraan Melayu
Genre: Prosa Moden (Drama)
Bilangan pelajar: 26/29 (L: 12 / P: 14)
Tarikh: 9 April 2018
Hari: Isnin
Masa: 7.30 am – 8.00 am
Tajuk: Watak dan perwatakan drama Anna.
Pendekatan: Struktural
Objektif: Pada akhir pembelajaran, murid dapat:
- menjelaskan sekurang-kurangnya
tiga jenis watak dalam karya.yang terdapat dalam drama “Anna”
dengan tepat melalui teknik kuiz garis ingat.
- menjelaskan
sekurang-kurangnya tiga sifat luaran watak dan sifat dalaman watak dalam
karya yang terdapat dalam drama “Anna’ melalui teknik rangka dan
ingat.
Berikut merupakan link untuk pautan rancangan
pengajaran harian di atas:
https://drive.google.com/file/d/12AxrolNvtJ85hpzohCGBWuv9onTJgbPy/view
(SUMBER:
MUHAMAD ANWAR BIN MOHD FADZIL)
RANCANGAN PENGAJARAN
HARIAN
Tingkatan : 4 Ibnu Batutta
Mata pelajaran : Kesusasteraan Melayu
Bilangan murid : 33/33 (L:12/P:21)
Genre : Drama (Anna)
Tarikh : 10 April 2018
Masa : 12.40 – 1.10 ( 30
minit )
Tajuk : Pot dalam drama Anna
Pendekatan : Analitik
Objektif tingkah laku : Pada akhir pembelajaran, murid dapat:
i.
menyatakan definisi plot
dengan tepat melalui aktiviti “bumi kita” berdasarkan aktiviti team
word web.
ii.
Mengenalpasti jenis plot
secara tepat dalam drama Anna melalui lembaran kerja berdasarkan
aktiviti “full remember”
Berikut merupakan link untuk pautan rancangan
pengajaran harian di atas:
https://drive.google.com/file/d/1EqEychuapzzdHuQLCCP4XCM0kkEPqhg2/view
(SUMBER: Tuan Nur'Ain Afiqah Binti
Tuan Kamaruzani)
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
Tingkatan : 4B
Mata pelajaran: Kesusasteraan Melayu
Genre : Puisi Moden (Mari Kita Cipta Alam
Lestari)
Bilangan murid : 30/30 (L:17/ P:13 )
Tarikh : 11 April 2018
Masa : 7.50 – 8.20 (30 minit)
Tajuk : Gaya Bahasa dalam Puisi Moden
Pendekatan : Struktural
Objektif : Pada akhir pembelajaran, murid dapat:
i.
Memadankan
sekurang-kurangnya lima gaya bahasa yang terdapat dalam puisi Mari Kita Cipta
Alam Lestari melalui aktiviti berkumpulan menggunakan Kad Bahasa Gergasi.
ii.
Menghuraikan unsur
bahasa dengan tepat dalam puisi Mari Kita Cipta Alam Lestari melalui
pembentangan berdasarkan aktiviti pembentangan.
Berikut merupakan link untuk pautan rancangan
pengajaran harian di atas:
https://drive.google.com/file/d/1-UQdHirXRw6mB90g8RN_gie91prSU4PO/view
(SUMBER: SITI
NURAMIRAH BINTI ABDUL RAHMAN)
Rancangan Pengajaran Harian
Tingkatan : 4 cempaka
Mata Pelajaran :
Kesusasteraan Melayu
Genre : Drama
Bilangan Pelajar : 30/30
(L:15 / P :15 )
Masa : 30 minit
Tarikh : 11 April 2018
Hari: Rabu
Tajuk : watak dan
perwatakan Drama Anna
Pendekatan :
Mengalami-menghayati
Objektif : Pada akhir
pembelajaran, murid dapat :
- menyatakan definisi watak
dan perwatakan yang terdapat dalam drama Anna melalui ‘soal jawab’
- Menjelaskan jenis watak
dalam drama melalui “peta I-think”
Berikut merupakan link untuk pautan rancangan
pengajaran harian di atas:
https://drive.google.com/file/d/11rTbls7Z5rE222He0-Zww-tRO6Nnzmzf/view
(SUMBER: syahira)
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN KESUSASTERAAN MELAYU
TINGKATAN 4
Tingkatan: 4A5
Matapelajaran: Kesusasteraan Melayu
Genre: Cerpen Air Mata Dalang ( Antologi
Teks Kubentang Sehelai Peta)
Bil. Murid:
(L: 4 , P: 7 )
Masa: 12.30 tengah hari – 1.00 tengah hari (30
minit)
Hari/ Tarikh: 9 April 2018
Tajuk: Plot dalam cerpen Air Mata Dalang
.
Pendekatan: Struktural
Objektif: Pada akhir pengajaran murid dapat:
i. menyatakan definisi plot berdasarkan
cerpen Air Mata Dalang melalui teknik penerangan dan soal jawab.
ii. menghuraikan binaan plot yang terdapat dalam
cerpen Air Mata Dalang melalui teknik Piramid Tinta Bertingkat .
Berikut merupakan link untuk pautan rancangan
pengajaran harian di atas:
https://drive.google.com/file/d/1ux7tcV0JZ70M1twoBCHytnbV1z-MKxDL/view
(SUMBER: EMYLIA BAKRIE
)
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN KESUSASTERAAN MELAYU
Tingkatan: Empat K
Mata pelajaran: Kesusasteraan Melayu
Genre: Prosa Moden (Drama)
Bilangan pelajar: 25 orang (L: 10 /P: 15)
Tarikh: 09/04/2018 (Selasa)
Masa: 11.00 pagi– 11.40 pagi (40 minit)
Tajuk: Nilai dan Pengajaran dalam drama Anna
Pendekatan: Berfokus
Objektif: Pada akhir pembelajaran murid dapat:
i.
Menyatakan definisi nilai
kemanusiaan dan pengajaran melalui aktiviti Shout Out.
ii.
Membincangkan nilai
kemanusiaan dalam drama Anna dengan tepat melalui lembaran kerja.
iii.
Menjelaskan
sekurang-kurangnya lima nilai kemanusiaan dalam drama Anna melalui aktiviti
Rajah Pohon.
Berikut merupakan link untuk pautan rancangan
pengajaran harian di atas:
https://drive.google.com/file/d/1qr65eMEjcNMoEoln47cNs5J5MsPdsJq4/view
(SUMBER: ZAINAB
BINTI ABDULLOH)
Tiada ulasan:
Catat Ulasan