RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN MAKRO 1

 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN

MAKRO 1

 

 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN

Tingkatan                                 : 4 Akik

Mata Pelajaran                         : Kesusasteraan Melayu

Bilangan Murid                        : 29/29

Genre                                       : Prosa Moden (Cerpen)

Tarikh                                      : 9 April 2018

Masa                                        : 7.45-8.45

Tajuk                                       : Definisi tema dan persoalan secara umum

Pendekatan                              : Pendekatan Analitik

Objektif Tingkah Laku : Pada akhir mata pelajaran, murid dapat :

                                                                                                        i.            menerangkan definisi tema dalam aktiviti perbincangan.

                                                                                                      ii.            menyatakan dedinisi persoalan dalam aktiviti soal jawab

 

Berikut merupakan link untuk pautan rancangan pengajaran harian di atas:

https://drive.google.com/file/d/1lPM9GJUtQ9XiQ8SSMEFFY__5X4sRvIiY/view?usp=sharing

 

(SUMBER: NURUL SYAZWANIE BINTI AYOB)

 

 

 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN

Tingkatan :  4 WIRA

Mata pelajaran: Kesusasteraan Melayu

Genre : Puisi Tradisional 

Bilangan pelajar : 38 Orang

Tarikh: 4 April 2018

Masa: 7.30 – 8.10 pagi ( 40 minit)

Tajuk: Bentuk Puisi

Pendekatan : Mengalami Menghayati

 

Objektif: Pada akhir pembelajaran, murid dapat,;

                                i.            Menerangkan sekurang-kurangnya empat bentuk puisi dalam karya melalui teknik Soal Jawab dan Penerangan.

                              ii.            Membandingkan sekurang-kurangnya dua bentuk jenis puisi yang dikaji melalui teknik Tenun Bentuk Puisi.

Berikut merupakan link untuk pautan rancangan pengajaran harian di atas:

https://drive.google.com/file/d/1OCH_-RlcBmwO_rv0VQBqIdg3rr49NgXc/view

(SUMBER:mUHAMAD ZAKI BIN MOHD)

 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN 1

 

Kelas :            4 Fatonah

Mata Pelajaran : Kesusasteraan Melayu

Bilangan murid : 25 / 25

Tarikh : 11 April 2018

Hari : Rabu

Masa : 11.50 – 12.20 pm ( 30 minit )

Tajuk : Nilai Kemanusiaan dan Pengajaran dalam Drama Anna

Genre : Prosa moden (Drama)

Pendekatan : Analitikal

Objektif : Pada akhir pembelajaran, murid dapat :

i.        Menyenaraikan sekurang-kurangnya lima nilai kemanusiaan dalam drama Anna melalui peta I-Think  (peta buih).

ii.      Menjelaskan tiga daripada enam pengajaran berdasarkan nilai kemanusiaan yang terdapat dalam drama Anna melalui aktiviti Kad Puzzle.

 

Berikut merupakan link untuk pautan rancangan pengajaran harian di atas:

https://drive.google.com/file/d/1tfmcJPF6S3VK2WftSkZ3lmf6RNUj5hqA/view

(SUMBER: NURUL NASRIN BINTI ROSLAN)

 

`Rancangan Pengajaran Harian

 

Tingkatan: 4 Ehsan

Mata pelajaran: Kesusasteraan Melayu

Genre: Prosa Moden (Drama)

Bilangan pelajar: 26/29 (L: 12 / P: 14)

Tarikh: 9 April 2018

Hari: Isnin

Masa: 7.30 am – 8.00 am

Tajuk: Watak dan perwatakan drama Anna.

Pendekatan: Struktural

Objektif: Pada akhir pembelajaran, murid dapat:

  1. menjelaskan sekurang-kurangnya tiga jenis watak dalam karya.yang terdapat dalam drama “Anna” dengan tepat melalui teknik kuiz garis ingat.
  2. menjelaskan sekurang-kurangnya tiga sifat luaran watak dan sifat dalaman watak dalam karya yang terdapat dalam drama “Anna’ melalui teknik rangka dan ingat.

 

Berikut merupakan link untuk pautan rancangan pengajaran harian di atas:

https://drive.google.com/file/d/12AxrolNvtJ85hpzohCGBWuv9onTJgbPy/view

(SUMBER: MUHAMAD ANWAR BIN MOHD FADZIL)

 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN

Tingkatan                    : 4 Ibnu Batutta

Mata pelajaran             : Kesusasteraan Melayu

Bilangan murid           : 33/33 (L:12/P:21)

Genre                          : Drama (Anna)

Tarikh                          :  10 April 2018

Masa                            : 12.40 – 1.10 ( 30 minit )

Tajuk                           : Pot dalam drama Anna

Pendekatan                 : Analitik

Objektif tingkah laku  : Pada akhir pembelajaran, murid dapat:

                    i.            menyatakan definisi plot dengan tepat melalui aktiviti “bumi kita” berdasarkan aktiviti team word web. 

                  ii.            Mengenalpasti jenis plot secara tepat dalam drama Anna melalui lembaran kerja berdasarkan aktiviti “full remember”

 

Berikut merupakan link untuk pautan rancangan pengajaran harian di atas:

https://drive.google.com/file/d/1EqEychuapzzdHuQLCCP4XCM0kkEPqhg2/view

 (SUMBER: Tuan Nur'Ain Afiqah Binti Tuan Kamaruzani)

 

 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN

 

Tingkatan :  4B

Mata pelajaran: Kesusasteraan Melayu

Genre : Puisi Moden (Mari Kita Cipta Alam Lestari)  

Bilangan murid : 30/30  (L:17/ P:13 ) 

Tarikh : 11 April 2018

Masa : 7.50 – 8.20 (30 minit) 

Tajuk :  Gaya Bahasa dalam Puisi Moden 

Pendekatan : Struktural

Objektif : Pada akhir pembelajaran, murid dapat:

                    i.            Memadankan sekurang-kurangnya lima gaya bahasa yang terdapat dalam puisi Mari Kita Cipta Alam Lestari melalui aktiviti berkumpulan menggunakan Kad Bahasa Gergasi.

                  ii.            Menghuraikan unsur bahasa dengan tepat dalam puisi Mari Kita Cipta Alam Lestari melalui pembentangan berdasarkan aktiviti pembentangan.

 

 

Berikut merupakan link untuk pautan rancangan pengajaran harian di atas:

https://drive.google.com/file/d/1-UQdHirXRw6mB90g8RN_gie91prSU4PO/view

(SUMBER: SITI NURAMIRAH BINTI ABDUL RAHMAN)

 

Rancangan Pengajaran Harian

 

Tingkatan : 4 cempaka

 

Mata Pelajaran : Kesusasteraan Melayu

 

Genre : Drama

 

Bilangan Pelajar : 30/30 (L:15 / P :15 )

 

Masa : 30 minit

 

Tarikh : 11 April 2018   Hari: Rabu

 

Tajuk : watak dan perwatakan Drama Anna

 

Pendekatan : Mengalami-menghayati

 

Objektif : Pada akhir pembelajaran, murid dapat :

 

  1.  menyatakan definisi watak dan perwatakan yang terdapat dalam drama Anna melalui ‘soal jawab 
  2.  Menjelaskan jenis watak dalam drama melalui “peta I-think” 

 

Berikut merupakan link untuk pautan rancangan pengajaran harian di atas:

https://drive.google.com/file/d/11rTbls7Z5rE222He0-Zww-tRO6Nnzmzf/view

(SUMBER: syahira)

 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN KESUSASTERAAN MELAYU TINGKATAN 4

 

Tingkatan: 4A5

Matapelajaran: Kesusasteraan Melayu

Genre: Cerpen Air Mata Dalang ( Antologi Teks Kubentang Sehelai Peta)

Bil. Murid:         (L:  4 , P: 7  )

Masa: 12.30 tengah hari – 1.00 tengah hari (30 minit)

Hari/ Tarikh: 9 April 2018

Tajuk: Plot dalam cerpen Air Mata Dalang .

Pendekatan: Struktural

Objektif: Pada akhir pengajaran murid dapat:

i. menyatakan definisi  plot berdasarkan cerpen Air Mata Dalang melalui teknik penerangan dan soal jawab.

ii. menghuraikan binaan plot yang terdapat dalam cerpen Air Mata Dalang melalui teknik Piramid Tinta Bertingkat .

 

Berikut merupakan link untuk pautan rancangan pengajaran harian di atas:

https://drive.google.com/file/d/1ux7tcV0JZ70M1twoBCHytnbV1z-MKxDL/view

(SUMBER: EMYLIA BAKRIE )

 

 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN KESUSASTERAAN MELAYU

 

Tingkatan: Empat K

Mata pelajaran: Kesusasteraan Melayu

Genre: Prosa Moden (Drama)

Bilangan pelajar: 25 orang (L: 10 /P: 15)

Tarikh: 09/04/2018 (Selasa)

Masa: 11.00 pagi– 11.40 pagi (40  minit)

Tajuk: Nilai dan Pengajaran dalam drama Anna

Pendekatan: Berfokus

Objektif: Pada akhir pembelajaran murid dapat:

                    i.            Menyatakan definisi nilai kemanusiaan dan pengajaran melalui aktiviti Shout Out.

                  ii.            Membincangkan nilai kemanusiaan dalam drama Anna dengan tepat melalui lembaran kerja.

                iii.            Menjelaskan sekurang-kurangnya lima nilai kemanusiaan dalam drama Anna melalui aktiviti Rajah Pohon.

 

Berikut merupakan link untuk pautan rancangan pengajaran harian di atas:

https://drive.google.com/file/d/1qr65eMEjcNMoEoln47cNs5J5MsPdsJq4/view

(SUMBER: ZAINAB BINTI ABDULLOH)

 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

  BIODATA     NORDIANA BINTI HAMZAH Pensyarah, Fakulti Bahasa dan Komunikasi, Universiti Pendidikan Sultan Idris, Tanjung Ma...